Reżyser filmu „Pozwólmy nauczać dzieciom” („Let the Child Be the Guide”). Po ukończeniu studiów inżynierskich pracował w branży nowych technologii, która nie spełniała jego kreatywnych potrzeb. Uczęszczał na zajęcia z historii sztuki na Uniwersytecie w Sorbonie oraz warsztaty z fotografii i filmu dokumentalnego w Ateliers Varan.
Przewodniczący jury konkursu „Odcienie wolności”. Prezes Against Gravity i dyrektor Festiwalu.
Reżyser filmów „Wielebny W.” („The Venerable W.”, 2017), „Adwokat terroru” („Terror’s Advoacate”,), „Generał Idi Amin Dada: Autoportret” („General Idi Amin Dada: A Self-Portrait”). Widzowie 15. edycji Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity będą mieli okazję spotkać się z Barbetem Schroederem i poznać tajniki warsztatu tego mistrza sztuki filmowej.
Reżyser filmu „Brasilia: projekt-utopia” („Brasilia: Life After Design”). Stara się tworzyć filmy rozrywkowe, które wywołują emocje i pobudzają debatę publiczną. Producent pełnometrażowego filmu dokumentalnego „The Corporation”, który wygrał ponad 25 festiwali, wliczając Sundance, Toronto i festiwal IDFA.
Reżyser filmu „Jutro albo pojutrze” („Minding the Gap”). Zanim skończył 8 lat zdążył przeprowadzić się z Chin do Alabamy, potem do Kalifornii, a następnie do Rockford w stanie Illinois. Swoje umiejętności operatorskie i montażowe szlifował jako nastolatek realizując filmy deskorolkowe w stylu „zrób to sam”.
Reżyser “Filmu o niczym” („In Praise Of Nothing”) – filmu otwarcia 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Urodzony w 1977 roku w Leskovac, w południowej Serbii. Mieszkał na kilku kontynentach, po czym wrócił do Belgradu. Przez pięć lat pracował dla najlepszych międzynarodowych agencji medialnych. Dzięki temu zrozumiał kilka rzeczy i resztę życia poświęca na rodzicielstwo, piłkę nożną i kreatywne dokumenty.
Reżyser filmu „Geneza 2.0” („Genesis 2.0”). Szwajcarski reżyser i producent Christian Frei jest uznawany za jednego z najbardziej innowacyjnych i fascynujących współczesnych reżyserów dokumentalnych. Urodził się w 1959 roku w Schönenwerd, w Szwajcarii. Studiował media wizualne na Wydziale Komunikacji i Dziennikarstwa Uniwersytetu we Fryburgu.
Reżyser filmu „Pustynie prawdy” („Desert of the Real”). Produkuje media używając już istniejących, innych mediów. Jest dyrygentem, kompozytorem i producentem psychogeograficznych projektów site specific. Prace zamawiał od niego między innymi festiwal w Lucernie, Kunstfest Weimar, Volksbuehne Berlin, Kampnagel Hamburg i Documenta 12.
Reżyser filmu „Zjadanie zwierząt” („Eating Animals”). Jego debiut „Bóg ma nas dosyć: zagubieni chłopcy z Sudanu” wrócił z Sundance w 2006 roku z Nagrodą Główną i prestiżową Nagrodą Publiczności. Film wyprodukowany przez Quinna i Brada Pitta z narracją przeczytaną przez Nicole Kidman opowiada o niezwykłej podróży trzech Sudańskich Zaginionych Chłopców – mężczyzn, którzy przybyli do Stanów Zjednoczonych po 15-letniej migracji przez ich rozdarty wojną kraj.
Członek jury konkursu filmów na pograniczu dokumentu i fabuły o Nagrodę Fiction/Non-Fiction. Ma szerokie doświadczenie na wielu polach działalności związanej z promocją filmu, produkcją i programowaniem. Jest jednym z założycieli Curtas Vila do Conde IFF, jednego z najważniejszych festiwali filmów krótkometrażowych w Europie i miejsca, które działa jako potężna platforma dystrybucji i międzynarodowego uznania dla portugalskiego kina, a także jako wydarzenie, które sprowadziło do Portugalii liczne filmy i reżyserów europejskich.
Reżyser filmu „Nikt nie jest samotną wyspą” („No Man is An Island„). Po ukończeniu filozofii na Uniwersytecie w Sorbonie rozpoczął karierę jako krytyk filmowy dla magazynu Les Inrockuptibles. W latach 1998-2003 pomagał przy montażu filmów Pierre’a Léona, Pedro Costy i Jean-Claude’a Biette’a. W 2003 roku napisał scenariusz i wyreżyserował swój pierwszy film krótkometrażowy „Lenz échappé”.
Członek jury konkursu „Odcienie wolności”. SVP Country Manager Discovery w Polsce.
Członek jury konkursu o Nagrodę Amnesty International Polska. Dyrektorka Amnesty International Polska.
Reżyserka filmu „Książę i dybuk” (“Prince and the Dybbuk”). Reżyserka, scenarzystka i badaczka. Jej dokument „Efekt domina” (wyreżyserowany wspólnie z Piotrem Rosołowskim) był prezentowany na ponad 30 festiwalach na całym świecie i otrzymał wiele nagród, wśród których znalazły się Złoty Gołąb dla Najlepszego Filmu w konkursie filmów niemieckich festiwalu DOK Leipzig czy Złoty Róg dla Najlepszego Filmu w Konkursie Międzynarodowym 54. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Reżyserka filmu “Współczesny mężczyzna” („Modern Man”). Urodzona w 1972 roku. W 2001 roku została absolwentką reżyserii dokumentalnej w Duńskiej Szkole Filmowej. Na początku realizowała filmy telewizyjne. Za swój poetycki obraz starości „The Last Dance” w 2005 roku otrzymała nagrodę Nordivision dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego.
Reżyser filmu „Czasówka. Próba charakteru” („Trial”). Nagrodzony BATFA filmowiec z doświadczeniem w zakresie strategii festiwalowych i dystrybucji filmów krótko i pełnometrażowych reprezentowanych przez SDI (Szkocki Instytut Dokumentalny). Pewnego wyrazu zdecydował się wyruszyć w długą drogę, żeby zostać profesjonalnym kolarzem.
Członek jury Konkursu Głównego festiwalu Millennium Docs Against Gravity o Nagrodę Banku Millennium. Jest reżyserem działającym na granicy kina fabularnego i dokumentalnego. W wieku 21 lat po raz pierwszy dostał się do konkursu na festiwalu filmowym w Berlinie z filmem dokumentalnym „Chrigu” (2007), za który zdobył Nagrodę Jury Ekumenicznego. Potem przyszła pora na wiele innych festiwali (w tym Acid Cannes) i nagród.
Reżyser filmu „Wiosna Smoków” („The Dragon Spring”). Reżyser, scenarzysta, wykładowca akademicki. Absolwent filologii polskiej i Szkoły Filmowej w Łodzi, uczeń klasyków polskiego dokumentu – Kazimierza Karabasza i Lidii Zonn. Pod ich opieką realizował swoje pierwsze krótkie filmy: „Jaguary chodzą po ulicach”, „Kolory nadziei”, Weterynarz”.
Reżyserka filmu „Szukając Jezusa” („Looking for Jesus”). Urodzona w Warszawie w 1963 roku. Rzeźbiarka, fotografka, performerka, reżyserka filmowa, autorka video instalacji i akcji artystycznych. Absolwentka Wydziału Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1998 roku podjęła studia podyplomowe w Pracowni Nowych Mediów prowadzonej przez profesora Helmuta Marka w Wyższej Szkole Grafiki i Sztuki Książki w Lipsku.
Reżyser filmu „Call Me Tony” („Call me Tony”). Ukończył w stopniu licencjata kierunek film i video na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Londynie. Po powrocie do kraju rozpoczął studia na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, gdzie zrealizował kilka filmów fabularnych i dokumentalnych. Pracował jako asystent przy filmie „Nieulotne” Jacka Borcucha, a także serialu „Dzwony wojny” w reżyserii Brendana Mahera.
Reżyser filmu „Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka” („Love Express. The Dissapperance of Walerian Borowczyk”). Wykładowca na wydziałach filmowych i filmowiec mieszkający w Warszawie. Zaczynał jako krytyk filmowy, dziennikarz i wydawca. Następnie pracował jako reżyser telewizyjny i prezenter w Canal + Polska. Współredagował książki o Terrym Gilliamie, Braciach Quay, Guy’u Maddinie, Tsai Ming-liangu i, co nie mniej ważne, Walerianie Borowczyku.
Członek jury konkursu Green Warsaw Award dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej. Jest dyrektorem Biura Infrastruktury w warszawskim ratuszu. Zajmuje się realizacją zadań z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa zaopatrzenia mieszkańców stolicy w energię elektryczną, ciepło, gaz, wodę oraz odbiór ścieków, jak również zagadnieniami dotyczącymi ochrony klimatu.
Film „MATANGI / MAYA / M.I.A.” w reżyserii Steve’a Loveridge, oparty na nigdy wcześniej niepokazywanych materiałach archiwalnych autorstwa M.I.A., jest intymnym portretem tej nietuzinkowej artystki, pokazującym, w jaki sposób wykorzystuje ona muzykę pop jako narzędzie polityczne i dlaczego tak bardzo zależy jej na byciu outsiderką zbuntowaną wobec ograniczeń, niesprawiedliwości systemu, hipokryzji i zakłamania politycznego.
Reżyser filmów “Wielka europejska zagadka papierosów” („The Great European Cigarette Mystery”), „Ambasador” („The Ambassador”), „Idioci z Korei” („The Red Chapel”). Urodził się w 1972 roku. Duński dziennikarz, pisarz, filmowiec. Prowadzi programy telewizyjne. Autor kilku książek, współpracował zarówno z czasopismami, jak i dziennikami. Produkował nagradzane programy radiowe. Prowadził doceniony przez krytyków wieczorny program telewizyjny „The 11th Hour”, a także codzienny program informacyjny „Deadline”. Jest jednym z twórców satyrycznego serialu dokumentalnego „Danes for Bush” (2004).
Współreżyser filmu „Wspomnienia wschodu” („Eastern Memories”). Martti Kaartinen jest reżyserem i scenarzystą. Zagrał w kilku filmach krótkometrażowych pokazywanych na największych festiwalach i wyświetlanych w telewizji. Obecnie jest zaangażowany w kilka różnych projektów jako reżyser, scenarzysta i aktor.
Członek jury konkursu o Nagrodę Amnesty International Polska. Producent filmowy i wykładowca Collegium Civitas.
Reżyser filmu „Photon” („Photon”). Urodzony w 1980 roku w Polsce. Artysta samouk. Tworzy video, maluje, działa w filmie i nowych mediach. Jego debiutancka wystawa odbyła się w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie w 2007 roku. Wtedy też Leto współpracował z Krystianem Lupą przy spektaklu „Factory 2”, gdzie odpowiadał za przygotowanie wizualizacji do spektaklu.
Członek jury konkursu „Odcienie wolności”. Reżyser, operator i producent filmów dokumentalnych.
Reżyser filmu “Stając się zwierzęciem” („Becoming Animal”), autor performance’u Yoshtoyoshto – filmu na żywo. Żyjąc między Kanadą a Szwajcarią, Peter Mettler łączy procesy intuicyjno-asocjacyjne z dramatem, esejem i filmem dokumentalnym lub eksperymentalnym. Jako zwolennik niezależnej twórczości współpracował z wieloma innymi filmowcami, artystami i muzykami.
Reżyser filmu „Delta Dunaju” („Delta”). Petr Horký studiował dziennikarstwo w Pradze. Przeniósł się do Londynu, żeby kontynuować studia jako fotoreporter, ale nigdy nie został fotografem. Żeby nauczyć się niemieckiego zamieszkał w Berlinie, później przeniósł się do Pragi. Pracował dla dziennika ekonomicznego. Rok podróży po Azji uwiecznił na swoim blogu.
Reżyser filmu „Zamknij się i graj na pianinie” („Shut Up and Play the Piano”). Pracuje jako dziennikarz – wolny strzelec, badacz i koordynator postprodukcji dla telewizji publicznej, producentów filmowych, gazet, czasopism i stron internetowych. Podejmuje przede wszystkim tematy związane z muzyką i kulturą.
Reżyser filmu „Książę i dybuk” (“Prince and the Dybbuk”). Reżyser i operator. Ukończył Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego na Uniwersytecie Śląskim. Stypendysta Akademii Sztuki Mediów w Kolonii. Współtwórca filmu „Królik po berlińsku” – nominowanego do Oscara filmu dokumentalnego, a także współreżyser filmu „Efekt domina”.
Druga operator „Bez przerwy” („The Long Season”). Przez 15 lat pracowała w Damaszku jako artystka – wolny strzelec. Następnie przeprowadziła się do Bejrutu, gdzie podjęła pracę jako projektantka i menadżerka projektów w studiu Artafif, znanego z realizacji długoterminowych projektów artystycznych związanych z designem.
Członek jury konkursu filmów na pograniczu dokumentu i fabuły o Nagrodę Fiction/Non-Fiction. Jest pisarzem, dramaturgiem, scenarzystą. Urodził się w 1977 roku w Kętrzynie. W 2001 roku zadebiutował w Rzeczpospolitej (dodatek Plus-Minus) opowiadaniem „Gorący dzień”. W 2002 roku ukończył dwuletnie Warsztaty Pisarskie w Collegium Civitas w Warszawie. Potem w latach 2003-2006 współpracował z Laboratorium Dramatu.
Członek jury konkursu „Odcienie wolności”. Reżyser, scenarzysta, producent, wykładowca na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi.
Reżyserka filmu „Walc Waldheima” („Waldheim Waltz”). Urodziła się i dorastała w Wiedniu. Po ukończeniu studiów dziennikarskich i z historii sztuki w Wiedniu, Tel Awiwie i Nowym Jorku w 1977 roku uzyskała tytuł doktora na Uniwersytecie Wiedeńskim. Publikowała teksty w wielu austriackich i szwajcarskich czasopismach.
Reżyser filmu „Żydowscy terroryści” („The Jewish Underground”). Bez względu na temat Shai Gal opowiada najciekawszą historię z możliwych. Od uchodźców w Darfurze po zespół gimnastyki artystycznej – reżyser jeździ po kraju i świecie szukając głosów, kolorów i smaków, które są w stanie złożyć się na dobre historie.
Reżyser filmu „A w oddali ujadały psy” („The Distant Barking of Dogs”). Reżyser. W 2009 roku ukończył reżyserię dokumentalną w Duńskiej Szkole Filmowej. Ponadto uzyskał tytuł licencjata japonistyki. Jego film „Above the Ground, Beneath the Sky” (2008) otrzymał nagrodę dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego na festiwalu Vision du Réel.
Reżyserka filmu „Grace Jones” („Grace Jones; Bloodlight and Bami”). Reżyserka, producentka, montażystka. Jej pełnometrażowe filmy dokumentalne prezentowane w kinach to między innymi stworzone we współpracy ze słoweńskim filozofem Slavojem Žižkiem „Z-Boczona historia kina” (2006) i „Perwersyjny przewodnik po ideologiach” (2012). Zrealizowała także portret niemieckiego artysty Anselma Keifera pod tytułem „Wasze miasta trawą zarosną” (2010).
Członek jury konkursu o Nagrodę Amnesty International Polska. Krytyk filmowy „Gazety Wyborczej”.
Reżyser filmu „Zielone kłamstwa” („Green Lie”). Rozpoczynał karierę filmową jako asystent oświetlaczy (grip) i to w pracy nauczył się wszystkiego, co jest potrzebne, żeby zostać filmowcem. Studiował dramaturgię teatralną, medioznawstwo i socjologię na Uniwersytecie Wiedeńskim i w Akademii Filmowej w Wiedniu (Filmakademie Wien). Przez kilka lat pracował w charakterze asystenta reżysera (między innymi z Robertem Dornhelmem, Ulrichem Seidlem, Budem Spencerem, Marvinem Chomskim).
Reżyserka filmu „Mogę przyjść do ciebie w snach” („I Can Come to You in Your Dreams”). Nominowana przez Brytyjską Akademię Filmową uznana i regularnie nagradzana reżyserka, której prace są prezentowane na prestiżowych festiwalach (takich jak Toronto, Locarno, Karlowe Wary itp.) Wiktoria Szymańska urodziła się w Polsce, wychowała w Wielkiej Brytanii, studiowała we Francji (Uniwersytet w Sorbonie i La Femis) i w Warszawie (Szkoła Wajdy). Brała udział w programach Eurodoc, Esodoc i Archidoc.
Reżyser filmu „Polaroid. Błyskawiczne spełnienie marzeń” („Instant Dreams”). Absolwent Berlinale Talent Campus, IDFA Workshop, IFFR Cinemart Lab oraz Akademii Willem de Kooning w Rotterdamie (2009). Jego filmy znalazły się w sekcjach konkursowych takich festiwali jak IDFA, Hot Docs, Festiwali Filmowych w Toronto, Karlowych Warach, Londynie, AFI Docs i Slamdance.