Tego dnia podczas 15. edycji Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity poznamy losy m.in. farmera walczącego z wielką korporacją, czarnoskórej 17-latki zmagającej się z nierównym traktowaniem czy sytuację syryjskich uchodźców w obozie dla pracowników sezonowych w Libanie.
We wtorek widzowie będą mieli ostatnią podczas festiwalu szansę, by przyjrzeć się losom firmy Nokia. Jak to możliwe, że w ciągu 30 lat z roli niekwestionowanego lidera telefonii komórkowej stała się ona podrzędną firmą, wykupioną przez Microsoft? Tytuł filmu Fina Arto Koskinena „Nokia – Łączyliśmy ludzi” („Nokia Mobile – We Were Connecting People”, 2017) mówi sam za siebie. Dokument opowiada o marce pierwszego i do dziś kultowego telefonu komórkowego oraz o ludziach, którzy tworzyli firmę i tych, dla których rozwiązania były projektowane. Obejrzymy go w kinie Luna o godz. 16.30.
Więcej o filmie:
http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/nokia-mobile-we-were-connecting-people/?dist=warszawa
Z kolei „Esej na pożegnanie” („Farewell Essay”, 2016) zobaczmy po raz pierwszy (Kinoteka, godz. 21.30). Reżyserka Macarena Albalustri portretuje swoją dziesięcioletnią kotkę o imieniu Liza, która nie je od kilku dni. Wszyscy wiedzą, że zwierzę umiera, choć nikt nie chce się z tym pogodzić. Zbliżająca się śmierć ukochanej kotki wywołuje wspomnienia o innej stracie – matki reżyserki, która zmarła 10 lat temu, a której ta już prawie nie pamięta. Zakopane kilka lat temu uczucia ponownie się ujawniają, uruchamiając niezwykle emocjonalne poszukiwania sensu życia, śmierci, żałoby i opłakiwania. Film jest osobistym esejem na temat pożegnania, a także stosowanych przez nas różnych form żałoby oraz towarzyszących jej rytuałów, które wykorzystujemy, aby poradzić sobie z bólem po utracie kogoś bliskiego.
Więcej o filmie:
http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/farewell-essay/?dist=warszawa
We wtorek odbędzie się kolejny pokaz wyczekiwanego „Księcia i dybuka” („The Prince and the Dybbuk”, 2017) Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, tym razem z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących (Kinoteka, godz. 17.45). Film to dokumentalna podróż śladami jednego z najbardziej fascynujących polskich filmowców. Michał Waszyński – rozchwytywany w przedwojennej Warszawie reżyser oraz wpływowa postać europejskiej i amerykańskiej kinematografii. Człowiek, który własne życie zamienił w nieprawdopodobny filmowy scenariusz. Kim naprawdę był Mosze Waks? Cudownym dzieckiem kina, przebiegłym oszustem, czy może człowiekiem, który nieustannie mylił filmową iluzję z rzeczywistością?
Więcej o filmie:
http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/the-prince-and-the-dybbuk/?dist=warszawa
W Kinotece o godz.18.45 zobaczymy „Samotną walkę Thomasa Reida” („The Lonely Battle of Thomas Reid”, 2017). Po projekcji reżyser Feargal Ward spotka się z widzami. Opowie o bohaterze swojego filmu, Thomasie Reidzie, właścicielu farmy położonej w irlandzkim North East Kildare, ziemi, która od ponad 100 lat należy do jego rodziny. Najbliższy sąsiad Reida, producent mikroprocesorów Intel, ostrzy sobie zęby na jego posiadłości. Thomas odmawia, lecz wszyscy wydają się być przeciwko niemu. Konkretny spór człowieka z korporacją – dzięki malarskości kadrów, specyficznemu tempu narracji ukazanej przede wszystkim z perspektywy Thomasa – zamienia się w przypowieść o walce Dawida z Goliatem.
Więcej o filmie:
http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/the-lonely-battle-of-thomas-reid/?dist=warszawa
Z widzami porozmawia również Ruth Beckermann, reżyserka filmu „Walc Waldheima” („Waldheim Waltz”, 2018). Zobaczymy go o godz. 19.30 w Kinotece. Film przedstawia kulisy kampanii prezydenckiej Kurta Waldheima, rekonstruuje gorącą dyskusję, jaka jej towarzyszyła, a także wydarzenia związane z ruchem antywalheimowskim w Austrii i wybuchem nastrojów patriotycznych i antysemickich. Prezydentura Walheima trwała ostatecznie do 1992 roku, dając świadectwo przewrotności historii.
Więcej o filmie:
http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/the-waldheim-waltz/?dist=warszawa
Holenderski reżyser Leonard Retel Helmrich przez półtora roku mieszkał z uchodźcami z Syrii w obozie dla pracowników sezonowych w Libanie, a jego kamera niemal niezauważalnie wniknęła w najbardziej intymne zakamarki tej dość konserwatywnej społeczności. Wojna odcięła im powrót do domu, więc próbują zaadaptować się do nowych warunków. Codzienne życie upływa im na pracy, opiece nad dziećmi, wyczekiwaniu na transport żywności lub wieści z Rakki. „Długi semestr” („The Long Season”, 2017) zobaczymy w Kinotece o godz. 18.45. Po projekcji z widzami spotka się operatorka filmu.
Więcej o filmie:
http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/the-long-season/?dist=warszawa
Jeremy S. Levine i London Van Soest w filmie „Dla Ahkeema” („For Ahkeem”, 2017) przyglądają się życiu czarnoskórej 17-latki z North St. Louis. Sąd dla nieletnich z powodu szkolnej bójki chce, aby ukończyła szkołę w specjalnej placówce. Obserwujemy jej walkę o swoją przyszłość. Wkrótce w niedalekim Ferguson z rąk białego policjanta ginie nieuzbrojony 18-letni Michael Brown, podejrzany o kradzież w sklepie. Mieszkańcy miasteczka wychodzą na ulice, wkrótce protesty przeciw brutalności policji i nierównemu traktowaniu czarnoskórych obejmą cały kraj. Zapis tych wydarzeń obejrzymy w kinie Luna o godz. 18.30.
Więcej o filmie:
http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/for-ahkeem/?dist=warszawa
Festiwalowy wtorek będzie też spotkaniem z popkulturą. Film „Polaroid. Błyskawiczne spełnienie marzeń” („Instant Dreams”, 2017) Willema Baptista zobaczymy w Kinotece o godz. 18.30, a po projekcji reżyser opowie o swoim dziele. To dokument o magii polaroidów, a także ich roli i znaczeniu w świecie popkultury i społeczeństwie.
Więcej o filmie:
http://archiwum2018.docsag.pl/pl/movies/instant-dreams/?dist=warszawa
O godz. 20 w kinie Iluzjon pierwszy cykl filmów z sekcji Znalezione w archiwach. Wizerunki kobiet. Zostaną pokazane filmy Barbary Hammer, jednej z najbardziej niepokornych i bezkompromisowych artystek, od początku swojej kariery rozwijających język kina eksperymentalnego, pionierki kina queerowego, i będzie okazją do przyjrzenia się szczególnie twórczości tej wyjątkowej artystki. Pokazane zostanę jej dwa filmy – „Kochać Innego” („Lover Other: The Story of Claude Cahun and Marcel Moore”, 2006) i najnowszy film reżyserki, który miał premierę na tegorocznym Berlinale „Dowody w procesie ciał” („Evidentiary Bodies”, 2017). Po projekcji spotkanie z Krystyną Mazur i Pauliną Haratyk.
Więcej o wydarzeniu:
Spotkanie: Wizerunki kobiet – ponowne odczytania archiwalnych materiałów filmowych
Więcej o festiwalu i możliwość kupienia biletów na seanse na stronach kin i na stronie Festiwalu: WWW.archiwum2018.docsag.pl. ODERWIJ SIĘ! – od przyzwyczajeń i stereotypów, aby otworzyć się na świat pokazywany przez najciekawszy i najszybciej rozwijający się gatunek filmowy: kino dokumentalne.