Twarze, plaże

Faces Places
reż.Agnés Varda, JR/Francja/2017/89 min
miejsce
data
czas
Kinoteka, sala 1
2018-05-12
19:30
Luna, sala B
2018-05-13
11:30
Kinoteka, sala 7
2018-05-15
17:00
Iluzjon, sala Stolica
2018-05-18
20:30
Kinoteka, sala 4
2018-05-19
15:30
Iluzjon, sala Stolica
2018-05-20
14:00

Agnès Varda, francuska fotografka i reżyserka filmowa, przedstawicielka francuskiej Nowej Fali, laureatka honorowego Oscara® za całokształt twórczości oraz honorowego Cezara, oraz znany francuski fotograf, uliczny artysta, graficiarz ukrywający się pod inicjałami JR. Ona ma prawie 90 lat, on 33. Ona pracowała z Jean-Lukiem Godardem, on tworzy gigantyczne murale w różnych miejscach na całym świecie. Łączy ich zamiłowanie do obrazów, a zwłaszcza kwestionowanie sposobu, w jaki są pokazywane. Varda wybrała kino, JR tworzenie fotograficznych galerii na wolnym powietrzu. Poznali się w 2015 roku i od razu postanowili nakręcić film we Francji, z dala od wielkich miast.

Udali się w podróż starą, przerobioną na gigantyczny jeżdżący aparat fotograficzny furgonetką, w środku której znajdowała się fotobudka, a także sprzęt pozwalający wywołać zrobione zdjęcia i wydrukować je w wielkim formacie. W ten sposób powstał dokumentalny film drogi – portret zanikających powoli francuskich peryferii, z dala od miejskiego zgiełku, które w wyniku rozwoju technologicznego stały się głęboką prowincją. Dziś we Francji węgiel nie jest już nikomu potrzebny, ale blisko kopalni nadal mieszkają ludzie i spotkać tam można postindustrialną architekturę.

Varda i JR odwiedzają małe społeczności, wioski i farmy od Aubin po Bonnieux i Pirou-Plage, odkrywając, że każdy człowiek ma inną, ale równie ciekawą, historię do opowiedzenia. Rejestrują m.in. opowieści ostatniego mieszkańca z szeregów chat górniczych, które mają zostać zniszczone, samotnego rolnika, czy listonosza, który jest nierozerwalnie związany z lokalną społecznością. Każde spotkanie staje się inspiracją do stworzenia wielkoformatowej fotografii lokalnej społeczności i pojedynczego człowieka. Zdjęcia, które powstają na oczach widzów filmu, są wypadkową miejsca, czasu i czyjejś indywidualnej historii. Obrazy, które wyłaniają się w wyniku tego arcyciekawego filmowego eksperymentu bywają piękne, wzruszające, zabawne, ale i budzące niepokój. I choć nie ma w tym filmie żadnej wzmianki o polityce, to przesłanie filmu jest głęboko polityczne.

Ta filmowa celebracja życia i przyjemności płynącej ze spotkania z drugim człowiekiem jest również dokumentacją wzajemnej przyjaźni dwojga bliskich sobie artystycznie i mentalnie osobowości, które dzielą co prawda pokolenia, ale łączą podobne poglądy i postawy wobec życia. Ten film to także radosne świętowanie czystej potrzeby tworzenia sztuki.

DŁUŻSZY OPIS
KRÓTSZY OPIS

  • czas trwania:
    89 min
  • kraj/rok:
    Francja/2017
  • reżyser:
  • zdjęcia:
    Claire Duguet, Nicolas Guicheteau,Valentin Vignet, Romain Le Bonniec, Raphael Minnesota, Roberto De Angelis, Julia Fabry
  • produkcja:
    Cine-Tamaris, JRSA, Rouge International, Arte France Cinema, Arches Films
  • wybrane festiwale i nagrody:
    2018 – nominacja do Oscara® w kategorii : najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny, 2017 – MFF Cannes: najlepszy film dokumentalny, 2017 – MFF Vancouver: nagroda dla najlepszego zagranicznego filmu dokumentalnego

Inne filmy z sekcji

Mistrzowie

Idioci w Korei
Red Chapel
Idi Amin – autoportret
General Idi Amin Dada: A Self Portrait
Eldorado
Eldorado
Inne filmy z tagiem

# feel good movie

Detektyw samuraj
Top Knot Detective
Rosyjska robota
The Russian Job
Ostatnie dni lata
Before Summer Ends
Westwood: punkówa, ikona, aktywistka
Westwood: Punk, Icon, Activist
W tenisie love znaczy zero
Love means zero
Eks-szaman
Ex Shaman
 
Doc shop
Kup nasze filmy na DVD
NEWSLETTER
Zapisz się do newslettera